Gratis pensum tilgjengelig for alle
Det er Erichsen og Høium som har laget den digitale læringsressursen «Epilepsi og helseveiledning», publisert i Bokskapet på OsloMet i 2018 og fullrevidert i 2021. Læringsressursen danner mye av utgangspunktet for det pedagogiske opplegget i det første semesteret. Den vil studentene også kunne anvende etter endt studium.
– Læringsressursen ligger åpen, gratis og lett tilgjengelig, og kan benyttes av alle interesserte, forutsatt at man registrerer seg ved første gangs pålogging, forteller Erichsen.
I den digitale læringsressursen finner du også filmer fra Epilepsiforbundet som er satt inn i en pedagogisk sammenheng. Erichsen og Høium håper at læringsressursen blir benyttet aktivt ute i tjenestene.
Hva er helseveiledning?
Videreutdanningen består av to emner. Det første heter «Epilepsi og helseveiledning».
– Å vie helseveiledning en stor plass i emnet er en fortsettelse av Bent Høies tanke om pasientens helsevesen og at pasienten skal være i førersetet, forklarer Erichsen. – Pasientene trenger oppfølging på hvordan de skal leve livene sine. De må få personsentrert veiledning utfra medisinske forhold og de helseutfordringer de opplever, for eksempel når det gjelder skole og hvordan håndtere info til venner. Vi vektlegger det å veilede helsepersonell, slik at pasientene blir aktive i sitt eget liv. Også undervisning om epilepsi til kollegaer inngår som et sentralt element i utdanningen. Det handler mye om kommunikasjon og relasjonsarbeid. Det gjelder overfor pasienter, i deres nettverk, og i samarbeid mellom ulike nivåer i helsetjenester, for eksempel kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Et forbedringsprosjekt på egen arbeidsplass
Det andre emnet heter «Kvalitetsforbedring i praksis». Her får studentene en praktisk oppgave de skal gjøre på sin arbeidsplass. Det handler om et konkret forbedringsarbeid.
– Dette kan være nyttig for stedet der studenten jobber, sier Kjendbakke ved SSE.
– Poenget er å involvere arbeidsplassen studentene jobber på. Forbedringsarbeidet kan for eksempel dreie seg om å forbedre opplæringen om epilepsi av ansatte på arbeidsplassen. Et eksempel fra den gamle videreutdanningen handlet om å finne et egnet sted der magneten til vagusnervestimulatoren kunne ligge fast, slik at den ble lett å finne om natten.
Erichsen på OsloMet kommer med flere eksempler:
– Hvis man jobber et sted og ser at det er dårlige rutiner for medikamenthåndtering, så kan dette være et utgangspunkt for et forbedringsprosjekt. Etterlevelse er et annet eksempel. Hvordan informerer du den enkelte til å gjøre gode valg? Dokumentasjonsrutiner er enda et eksempel, eller å kvalitetssikre rutiner for å følge til undersøkelser. Det som er viktig for oss er at studentene både planlegger et forbedringsarbeid, at de får gjennomført det, evaluert resultater av forbedringen og deretter planlagt justeringer. På den måten lærer de hele prosessen.
Ifølge Erichsen og Høium legger utdanningen vekt på aktiv studentdeltagelse og medstudentlæring. De legger opp til aktive deltagere i de digitale samlingene. Studentene presenterer noe, og så uttaler de andre studentene seg. Til slutt gir lærerne tilbakemelding. De bruker den digitale plattformen Zoom, der man kan dele seg inn i mindre grupper, såkalte «break-out-rooms» når man skal gjøre gruppearbeid.