Godt over 5 000 tegninger!
Fordi han også har laget tegningene til boken, følte regissør Endre Skandfer at han kjente Rudy godt da han gikk i gang med filmen.
– Men da vi lagde boka hadde vi ingen tanker om at det skulle bli film, og man må tenke litt nytt og annerledes når man skal lage film av en bok, sier han.
Når det gjelder teknikken, er denne filmen litt annerledes enn det Fabelfjord vanligvis gjør.
– Dette er tradisjonell tegnefilm der man ikke har noen hjelp av datamaskin til å lage bevegelser, forteller Skandfer. – Den er tegnet på digitalt tegnebord, ikke på papir, men i en teknikk der du må tegne hver enkelt tegning, slik som i gamle dager. Vi valgte denne teknikken for å gjøre filmen mer levende, for at figurene skulle få mer liv og for at vi skulle ha mer kontroll over det. Da jeg begynte å jobbe profesjonelt i 2000, var det denne teknikken – men på papir – som veldig mange brukte. I dag hjelper datamaskiner til i denne prosessen, men tar samtidig bort mye av kontrollen som du har. Så å jobbe med Rudy ble som å vende tilbake til røttene mine.
Skandfer forteller at det i filmen er 12 tegninger per sekund! Og siden filmen varer i drøyt åtte minutter, skulle det bli minst 5.760 tegninger! Skandfer har ikke tegnet alle tegningene alene, men fått hjelp av Trine V. Håbjørg og Øyvind Tangseth.
Samme rammehistorie og karakterer som i boken
Filmen har den samme rammehistorien og de samme karakterene som i boken.
– Men vi har valgt å ta bort noen ting som vi følte at ikke var fullt så virkningsfullt på film som i bok, og så har vi lagt til ting vi synes vi burde fortelle som ikke var i boka, sier Skandfer. – Når man lager bok, støtter man seg mye på teksten. I filmen er det få replikker og ingen forklarende stemme, så bildene må bære hele historien. Derfor var det en del grep vi måtte gjøre for å gjøre det så forståelig som mulig. Jeg tenker at filmen er et veldig fint oppspark for en samtale med barna om epilepsi etterpå.
I tillegg til å lage tegningene, har Skandfer også regissert filmen. Men hva gjør egentlig en regissør på en animasjonsfilm?
– Jeg instruerer skuespillerne i lydstudioet, og så bestemmer jeg blant annet hvordan kameraet skal brukes med tanke på vinkel og avstand. Og en animasjonsfilm må også klippes, minner Skandfer om.
Skuespillet i en animasjonsfilm er delt i to: stemmen i studio og en animatør/tegneren. Regissøren må hjelpe animatøren/tegneren til å forstå personene og scenen. Animatøren/tegneren må klare å sette seg inn i personene og situasjonen, og få det ut på tegningene.
– Men det går jo i sirup da, det er den store forskjellen sammenlignet med vanlig film, sier Skandfer.